Dina köpvillkor

KONSUMENTSKYDD
Hilding & co AB (organisationsnummer 556616-2342) med e-handeln MOSAICUM följer bestämmelserna enligt Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), Konsumentköplagen (SFS 1990:932) och Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) för alla köp genom www.mosaicum.se.

KÖPEAVTAL
Efter genomfört köp har du som konsument eller näringsidkare och MOSAICUM ingått ett köpeavtal där de här allmänna villkoren tillämpas. Dessa köpevillkor gäller vid avtalstidpunkten. Köpevillkoren kan komma att uppdateras löpande och blir då gällande för var tid nytt köpeavtal gäller.

ORDERBEKRÄFTELSE
Vid genomförd beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Orderbekräftelsen är ditt kvitto samt garanti på att ordern har gått igenom, kontrollera din orderbekräftelse så den stämmer. Därför är det viktigt att du uppger rätt e-postadress.

PRISER OCH AVGIFTER
Priserna inkluderar fri frakt när du handlar för över 2000sek och leverans sker från vårt webbshop lager i Sverige. På beställningsvaror och order under 2000sek tillkommer en fraktkostnad. För köp och leveranser av beställningar från fabriker utanför Sverige tillkommer fraktkostnad, all kostnad för lossning vid ankomst, eventuella extrakostnader i det fall leveransen inte kan lossas och mottagas av köparen. Fraktkostnad för retur, ånger eller byte bekostas av köparen.

OLÖSTA PAKET
Om du inte hämtar ut ditt paket från utlämningsställe (inom 14 dagar) så skickas det tillbaka till oss, därför måste vi fakturera dig 295kr per olösta paket/kolli.

AVTAL MED MINDERÅRIGA
MOSAICUM ingår enbart avtal med myndiga personer (18 år).

LEVERANSER OCH LEVERANSTID
Normal leveranstid är cirka 1–3 arbetsdagar från det att MOSAICUM har bekräftat att din beställning har lämnat vårt lager, det sker via e-post eller sms. Vi skickar inom Sverige, Norge, Danmark samt Finland och använder PostNord samt DFDS som transportör och där gäller deras, för var tid, gällande villkor. För att ta del av villkor besök www.postnord.se samt https://www.dfds.com/sv-se/juridiskt.

Till vissa orter/länder gäller längre leveranstid, dessa orter/länder kan vara utanför normalt transportnät etc. Om din leverans skulle bli försenad kommer du att kontaktas av vår kundtjänst eller fraktbolag, du har alltid möjlighet att häva köpet ifall leveranstid blir onödigt lång. Är du inte hemma eller anträffbar vid leverans så skickas dina varor till närmaste utlämningsställe och du får ett meddelande när du kan hämta leverans.

I det fall en order överstiger högst tillåten vikt per kolli så fördelas och packas leveransen i flera kollin.

MOSAICUM förbehåller sig rätten att välja fraktsätt, fraktalternativ, vägar och transportmedel för alla leveranser. Du som kund betalar alla extra utgifter ifall speciellt leveransalternativ önskas.

ÅNGERRÄTT, RETUR & ÅTERKÖP
Enligt distanshandelslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) 14 dagars ångerrätt på alla köp. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt, retur och återköp måste Du returnera varor hela, rena, funktionsdugliga, oanvända, i oskadat och fullgott skick samt väl packade i originalförpackning. Varans individuella förpackning, emballage eller etikettmärkning får ej brytas, tas bort eller deformeras för att godkännas.

Skickar du in en Ej godkänd retur så kommer vi återsända varan till dig och debitera dig frakten för detta. Vid nyttjande av ångerrätt, retur och återköp är det Du som står för returkostnaden. Observera att outlösta paket inte omfattas av ångerrätt, retur och återköp.

Är ordern betald kommer du inom trettio (30) dagar få tillbaka pengarna på det kontokort du uppgav vid betalning.

Vi skickar med ett returformulär som du använder om du vill skicka tillbaka varan (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Returer skall levereras till MOSAICUM (Samhall), Kurödsvägen 9, 451 55 Uddevalla. Retur paket som levereras via ombud accepteras ej.

SÄRSKILDA VILLKOR
Glasmosaiken ska monteras med de fäst- och fogmassor MOSAICUM tillhandahåller eller likvärdiga som är anpassade för att fästa och montera tunn glasmosaik. Allt installationsmaterial skall användas enligt tillverkarens anvisningar. Rekommenderad lägsta kvalité på fästmassa är C2TE S1 (cementbaserat bruk) eller D2TE (färdigblandat lim).

Glasmosaiken är tillverkad av 100% återvunnet material och är ett levande material. Det är normalt förekommande att mosaikbitar i ett mosaikark har olika utseende, nyans och färgton beroende på olika produktionsomgångar etc. Titta igenom din glasmosaik före montering, ta bort oönskade mosaikbitar och byt dem med nya från annat mosaikark, i samma färgton, tills du är nöjd. Du behöver säkerställa att din glasmosaik har samma och lika färgton för den yta/sektion du ska montera. Färgton står angivet på fabrikens kartong. Monteras olika färgtoner bredvid varandra, på samma yta/sektion, kan nyansskillnader förekomma, detta går ej att reklamera.

Glasmosaiken levereras på mosaikark och mosaiken är packad i kartonger. MOSAICUM:s produkter ska inte förvaras med risk för skada, utomhus, i kyla eller på fuktiga platser. MOSAICUM tar inte ansvar för skador orsakade av felaktig lagring. Beställningsmängd är alltid i fullt mosaikark.

I händelse av att MOSAICUM accepterar en retur på grund av andra orsaker än tillverkningsfel eller leveransfel, är kunden ansvarig för alla fraktkostnader. MOSAICUM tar inget ansvar för kostnader som uppstår till följd av avbokning av tidigare godkända beställningar. Returer på grund av avvikelser eller tillverkningsfel måste godkännas av MOSAICUM före retur.

Bekräftelsen av varje beställning innebär att klienten uttryckligen underkastar sig domarna och domstolarna i Göteborg, Sverige och avstår från sin egen jurisdiktion.

REKLAMATIONER
När du mottagit din beställning från MOSAICUM ska du kontrollera att du har fått rätt varor, färg och mängd etc. Har du upptäckt fel eller skador på någon av dina produkter har du möjlighet att reklamera. Reklamation ska ske inom 3 dagar från att du mottagit dina varor. Reklamation skickas till Mosaicum:s kundtjänst på support@mosaicum.se där du erhåller information om hur din reklamation ska hanteras samt hur du ska returnera produkten. För att möjliggöra en reklamation behöver du kunna påvisa ditt köp. Det är därför viktigt att du sparar betalningsbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Vi följer Konsumentköplagen och reklamationsrätten omfattar ursprungliga fel, inte fel som uppkommit vid slitage, fel åsamkade av fel användning, normalt slitage, underhåll av produkt, inkorrekt montering, installation eller brukande av produkter.

Material som är använt, monterat, installerat eller förbrukat går ej heller att reklamera. Inga övriga anspråk accepteras för material som redan är installerat. Det är därför viktigt för dig som köpare, att före montering, installation och användande av produkterna, säkerställa att ditt köpta material och produkter fungerar, kan och är lämpliga att montera, använda eller bruka där du har avsikt för detta. Rådfråga hantverkare, läs noggrant produkternas manualer och beskrivningar så du är säker på att ditt köpta material och produkter fungerar för ditt ändamål och på de ytor där de ska användas. Vi ersätter alltid våra fraktkostnader ni betalt för era produkter i samband med godkänd reklamation.

Beträffande reklamation på redan monterat och installerat material får inga ändringar eller rivning göras innan vårt tekniska team besöker och inspekterar materialet, montering, installation och byggkonstruktion eller utan skriftligt tillstånd från MOSAICUM. Du som kund avsäger dig all reklamationsrätt ifall du ändrar eller river redan installerat material.

MOSAICUM ersätter inga extrakostnader, -avgifter eller -skador m.m. som uppstår för kund eller tredje part i de fall leveranser inte kommer fram i tid, blivit skadat i transporter eller under logistikhantering etc. Inga övriga kostnader ersättes, som expressfrakter, plock, pack, väntetid, kostnader för tredje part, arbetskostnader eller andra extraavgifter m.m. MOSAICUM förbehåller sig att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återbetalning. Skickar du tillbaks en Ej anmäld eller Ej godkänd reklamation så kommer vi återsända varan till dig och debitera dig frakten för detta.

TRANSPORTSKADA
När du mottagit din beställning från MOSAICUM ska du kontrollera att leverans inte är transport skadad. Om dina produkter har skadats i transporten skall du reklamera detta till oss inom 3 dagar. Reklamera transportskada omgående och på plats till transportör och begär kvittens av denna reklamation på fraktsedel från transportör. Krav på produktfel, skada eller förseningar måste göras till MOSAICUM innan returleverans accepteras, även om transport betalas av MOSAICUM. I detta krav ska transportörens kvittens på fraktsedel bifogas.

SÄKERHET
Vi samarbetar enbart med välkända leverantörer av kort- samt fakturabetalningar som uppfyller kraven för PCI DSS och följer alla de krav som finns gällande säkerhet vid betalningar och hantering av personuppgifter över internet. Vi sparar inga kortuppgifter och alla dina uppgifter är krypterade.

FORCE MAJEURE
I händelse av omständigheter som står utanför MOSAICUM skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, krig, pandemi, blockad, sabotage, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska MOSAICUM förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder.

FAKTURA OCH BETALNING
När du handlar väljer du mellan direktbetalning genom din bank, kortbetalning med ett bank- eller kreditkort som är anslutet till Mastercard/Visa, faktura eller swish. Samtliga betalningar är enkla alternativ och hanteras av våra samarbetspartner för att garantera en snabb och säker betalning. Våra samarbetspartner sköter alla dina frågor angående din betalning. Vänd dig därför direkt till Payson, MasterCard/Visa, PayPal eller Swish med frågor som rör din betalning eller faktura.

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. Har du valt att betala med faktura skickas den till din e-postadress, därför är det viktigt att du uppger rätt e-postadress. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en expeditionsavgift. Betalningspåminnelse skickas vid försenad betalning varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60kr tillkommer. Dröjsmålsränta debiteras med 6% per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto alternativt till ditt bank- eller kreditkort du använde vid betalningen, PayPal eller via swish. Kostnader för frakt och eventuella betalningsavgifter tillkommer. Vid retur återbetalas inte frakt- och betalningsavgifter. Du som kund äger inte materialet förrän allt material är betalt.

NÖJD KUND
Vi vill ha nöjda kunder som älskar våra produkter lika mycket som vi gör. Ring oss gärna om du har några frågor eller fundering kring skötsel, funktioner, önskar råd om användning eller vill dela med dig om din glädje för ett lyckat byggprojekt!

Tack för att du handlar hos oss!
Göteborg, Sweden, 2020-04-07
MOSAICUM